Obliba hořkosladkého pomerančového aperitivu se šíří rychlostí světla, a tak se z prosluněných benátských kavárniček či teras na vrcholcích lyžařských resortů, ať už v Dolomitech nebo v Tyrolsku, dostala i do našich luhů a hájů. Proto i my Češi už víme, že Aperol je prostě báječný kořeněný bitter, neboli hořký likér, který se vyznačuje nízkým obsahem alkoholu má oranžovou barvu, pomerančovou, lehce nahořklou chuť a vyrábí se z hořce, rebarbory, výtažků z pomerančů a aromatických bylin. Kde se ale Aperol vzal, kdo jej vymyslel a jaká je jeho dlouhá historie? Nejprve ale…

…zpátky ke kořenům
Aperitiv nebo aperitivo. Konzumace alkoholického nápoje před jídlem se stala velmi oblíbenou činností v Itálii a Francii, kde má silné kořeny. V dnešní době se stále více rozšiřuje do další evropských zemí jako je Rakousko, Belgie, Německo nebo Švýcarsko.
Aperitiv vznikl v Turíně více jak před 200 lety a v posledních 20 letech se stal symbolem setkávání a společenského života. Jít na aperitivo je především v Itálii vysoce společenská až rituální záležitost, čas na prohlubování vztahů až už přátelských nebo partnerských. Aperitivo je zkrátka módní událost, při které nikdy nikdo nechce chybět. V menších městech nepojímají aperitivo tak pompézně, jako třeba v Miláně, kde se bary v luxusní nabídce předhánějí. Na italském venkově dostanete sklenku aperitivu společně s několika malým crostini nebo klidně jen mističkou buráků. V Miláně, Turíně, v Janově, ve Florenci či v Římě je aperitivo pompéznější, a také samozřejmě dražší. Za jeden aperitivo drink s občerstvením se obvykle platí kolem 9 eur. V Miláně jsou aperitivo bary plné k prasknutí a než se probojujete k pultu s jídlem, musíte si postát ve frontě, která je ale bezva místem pro seznamování. Opravdu krásně jednoduchý koncept.

Aperol Spritz je nedílnou součástí každého aperitiva. Střik připravený z likéru Aperol, suchého Prosecca a sody. Existuje hodně receptů na výrobu tohoto oblíbeného pomerančově-hořkého střiku, vždycky však záleží na Vaší aktuální chuti a síle… Tyto suroviny se v daném poměru nalijí do sklenice s ledem a na ozdobu se použije plátek pomeranče. Benátčané jej míchají v poměru 1 díl Aperolu, 1 díl Prosecca a 1 díl sody. Campari – výrobce Aperolu – doporučuje ředit 3 díly Prosecca, 2 díly Aperolu s  a 1 díl sody.
Sklenice může mít tvar whiskovky, ale musí být větší, aby se tam vše vešlo, nebo jej můžete podávat ve větších sklenicích na víno (drink je pak víc sexy…). Mrkněte také na video, jak Aperol Spritz správně připravit.

Kde se vzal Aperol?
1919 – zrod nápoje, který dobyl Itálii
Aperol byl poprvé představen italské veřejnosti v roce 1919 na mezinárodním veletrhu v Padově bratry Barbieri. Bezprostředně v poválečném období a v dalších letech Aperol stal populární po celé Itálii, zejména u mladých lidí.

1920 – 1930 – první reklama, plakáty a kampaň
Oranžová barva Aperolu na vás v tomto období vyskakovala z plakátů snad v každém italském baru. Ve třicátých letech Aperol přišel s kampaní mířenou převážně na ženy, kdy se díky nízkému obsahu alkoholu představil jako vhodný pro ženy, které si hlídají linii, ke sportovním aktivitám a jako jasná volba pro aktivnější jedince. Do této doby komunikoval výhradně na muže. L’Aperol mantiene la linea – S Aperolem si udržíte linii, to byl slogan, kterým marketéři likérky vybízeli ženy ke konzumaci Aperolu.

1950 – čas na Spritz
Přichází nový recept s názvem Aperol Spritz se složením 4 cl Aperolu, 6 cl Prosecca a střik sody. Tato svěží lehká směs se od té doby stává jednoznačnou součástí italské kultury aperitivo a je neodmyslitelně spojená s pojmem happy hour. Když v Itálii někdo řekne Sprtiz, automaticky všichni mají na mysli Aperol

1960 – Ah, Aperol! Tino Buazzelli a il Carosello
V 60. a 70. letech se dostal Aperol na televizní obrazovky a vryl se Italům pod kůži díky reklamnímu spotu nejpopulárnějšího pořadu té doby, kterým byl il Carosello. Hlavním aktérem reklamy byl italský herec Tino Buazzelli, který v reklamě zvedl ruku k čelu a řekl: Ah, Aperol! Tato chytlavá fráze oblétla zemi a se stala běžnou hláškou v barech po celé Itálii.

1988 – 2008 – Aperol Girls
Na konci 80. let změnil Aperol kurz své komunikační strategie. Aperol Girls byl jednoduchý recept k úspěšné kampani. Krásná dívka, zářivá, elegantní, nikdy vulgární a Aperol. Úplně první Aperol Girl ztvárnila Holly Higgins, jak v minisukni na motorce přijíždí do baru na drink s přáteli. O 20 let později se v kampani přitvrdilo a drinky v kampani roznášela divočejší Amanda Rosa Da Silva… V řadách Aperol Girls se mezi Holly a Amandou vystřídala 1988: Kathryn Eickstaedt, Barbara Snelleburg, Cathryn White, Annabel Bewka, Marta Cecchetto nebo Letizia Sarda. Všechny reklamní spoty Aperolu najdete na  YouTube kanálu Aperol Spritz Italia.

1990 – Aperol komunikuje skrze umění
Během devadesátých let ztvárnil italský umělec Lorenzo Mattotti velice kreativně momenty strávené s Aperolem do série plakátů. Každý z nich umělecky zachycoval pozitivní zážitky spojené s konzumací Aperolu při různých příležitostech. Klasické zobrazení svěžího a moderního drinku poukazuje na jasný a jednoduchý element – Aperol je prostě naprosto nadčasový nápoj.

2004 – Gruppo Campari
Aperol se stává součástí společnosti Gruppo Campari a následně stane na příčce ‚nejprodávanější lihovina v Itálii‘.

2008 – 1 million case club
Aperol se stává členem prestižního spolku 1 million case club, když překročí hranici jednoho milionu prodaných kartonů za rok (9 milionů litrů).

2011 – Aperol míří do ČR
Značka Aperol je zavedena na český trh a stává se tak stálou součástí portfolia společnosti Remy Cointreau.

2012 – Cheers!
29. června se na náměstí Svatého Marka v Benátkách se zrodil unikátní rekord. 2657 lidí se zúčastnilo obřího přípitku a dali tím najevo svoji přízeň k drinku Aperol Spritz. Ve velice dobré náladě a oblečeni do oranžových triček si všichni slavnostně připili a vychutnali si svůj oblíbený nápoj skutečně ve velkém stylu. 52% účastníků bylo domácích, tedy Italů, zbytek byl ze zahraničí.

2 Responses

Hoď koment na plotnu

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.