11. února 2016 zemřel v Asconě ve věku 93 let Renato Bialetti. Renato byl synem Alfonsa Bialettiho, který v roce 1933 vynalezl moka konvičku na kávu. Protože jsem sama coffeelover, rozhodla jsem se věnovat značce Bialetti následující článek. Addio al papà della moka!

Příběh Bialetti Moka Express

Souběžně se vzestupem fašismu započala v Itálii také revoluce v pitných návycích italské společnosti. Jakkoliv to může znít zvláštně, důvody, proč boom v domácí přípravě kávy pomocí moka konvičky odstartoval právě ve 30. letech minulého století, jsou pochopitelné. Mohou za něj sociální, technologické a ekonomické změny, které s sebou tato doba nesla.

Kofein a hliník: Ikony moderní doby

Dva zdánlivě odlišné prvky – kofein a hliník – byli nositeli symbolů éry nové doby: lehkost, rychlost, pohyblivost, síla, energie a elektřina, pojmy, které moderní člověk v budování nového životního stylu hledal. Přestože hliník i kofein lidé izolovali/objevili již v první polovině 19. století, teprve zmíněný drive fašismu přivedl oba prvky dohromady takovým způsobem, že nechyběly v žádné domácnosti. Z hliníku se stal v roce 1930 národní kov, a když pak v roce 1933 inženýr Alfonso Bialetti vynalezl první kávovar Moka Express, změnila se podstata italské kávové kultury.

Bialetti změnil nejen techniku vaření kávy, ale také italskou sociální strukturu, protože káva obecně se do té doby konzumovala pouze veřejně. Kavárny, které navštěvovali výhradně muži, popíjení kávy ženami přišlo až v důsledku emancipace, ovládaly trh s kávou ve všech aspektech – od nákupu přes pražení, prodej a spotřebu a byly místem zrodu mnoha ideologických a politických hnutí v celé Evropě. Rázem si díky Moka Express mohlo připravit vlastní kávu 90% italských domácností.

Alfonso Bialetti a jeho ‚sporákový kávovar‘

Alfonso Bialetti se vrátil do Itálie z Francie, kde pracoval v hliníkovém průmyslu, v době, kdy se káva stala národním nápojem díky rozmachu espresso barů, a hliník vyzdvihovaným kovem. Kolem roku 1918 si ve městě Crusinallo v regionu Piemonte založil vlastní dílu, kde během první světové války vyráběl kovové domácí potřeby. Nápad vynalézt moka konvičku vznikl kolem roku 1920, kdy si Bialetti všiml metody praní místních žen. Ty používaly speciální varné vany s centrální trubkou uprostřed, která poháněla mýdlovou vodu dál na prádlo. Bialetti došel k závěru, že na tomto jednoduchém principu může fungovat i jeho kávovar. Po několika letech bádání a řešení technických problému vynalezl Alfonso svůj první sporákový kávovar, konvičku, která se prakticky od té dnešní nijak nelišila. Byla vyrobena z hliníkové slitiny, kompaktní, jednoduchá, v elegantním designu, ve kterém se pojila moderní technologie s tradičním řemeslem. V roce 1933 se tak Moka Express začala prodávat pod heslem: Stejné espresso doma jako v baru.

Bialettiho vzrůst v poválečné Itálii

Do počátku válečného období (1936 – 1940) byl Alfonso Bialetti schopen vyrobit a prodat přibližně 10.000 kusů konviček ročně. Nabízel je osobně na veřejných trzích, které se konaly jedenkrát týdně. Na konečnou domestikaci moka konvičky si musel Alfonso počkat až na konec druhé světové války. To už vzal do rukou rodinný byznys Alfonsův syn Renato, který se vrátil z německého zajateckého tábora a rozbalil moka mašinerii tam, kde ji musel jeho otec během války zabalit. Renato spustil masivní reklamní kampaň s využitím billboardů, rozhlasu, stejně jako novin a časopisů, a zvedl produkci konviček na 1.000 kusů denně.
Vzhledem k nastupující konkurenci bylo nutné Bialettiho produkt nějakým způsobem odlišit. V roce 1953 přišel Renato s maskotem, kterého pojmenoval ‚Omino con I baffi‘. Tento panáček s knírkem byla karikatura Renatova otce Alfonsa a představovala symbol, který vyvolával pocity nostalgie a náklonnosti. Postava muže na cestách, který si vztyčeným ukazováčkem objednává taxi nebo espresso.
Renato Bialetti dobýval každoročně Milán během jeho nejvýznamnějšího veletrhu Fiera di Milano. Pronajímal si všechny dostupné billboardy ve městě a vytvářel jedinečné venkovní instalace. Například v roce 1956 postavil vedle svého stánku na veletrhu maketu obří Moka Express konvice, která nalévala proud kávy do stejně velkého šálku.

V roce 1950 přestěhoval Renato produkci do nově otevřené fabriky s nejmodernějšími technologiemi, které zvýšily výrobu na 18.000 kusů konviček denně, 4 miliony Moka Express ročně! Zatímco konkurence přešla od hliníku k oceli, značka Bialetti si stále stojí za svým, že hliník zvyšuje kvalitu varu kávy, protože je hliník výborný vodič tepla.

Bialetti je dodnes italskou designovou ikonou, stejně jako Fiat 500, Vespa…

Leave a Reply

Your email address will not be published.