Vím, prosinec není tím správným měsícem, ve kterém by se mělo vyzývat k válení se na dece v plenéru s piknikovým košem. O to v následujícím textu ani tak nejde. Narazila jsem na zajímavého chlapíka a chtěla bych se s vámi skze naše art & food okénko podělit o jeho celoživotní dílo.

Stephen Frykholm pracuje pro světového giganta v oblasti nábytkářského průmyslu, značku Herman Miller, už 45 let. Velkou část své práce věnoval tvorbě plakátů na celofiremní letní pikniky, které Herman Miller každoročně pořádá.
K Herman Miller nastoupil Steve na pozici prvního ‚in-house‘ grafika jako absolvent v roce 1970 a mezi jeho první zadání patřilo vytvoření posteru právě na jeden z pikniků. Mladík tušil, že výsledný plakát by mohl vyvolat ambiciózní sérii. Nemýlil se. Stevovy plakáty jsou dnes považovány za designovou klasiku a jsou proto součástí bezpočtu muzejních sbírek, včetně MoMA v New Yorku. Na otázku, zda si myslí, že má plakát dnes stejnou hodnotu jakou měl v 70. letech, kdy začínal, odpovídá: „Dobrý plakát – plakát, který je opravdu komunikuje představu – je stále relevantní. Existuje přeci tolik různých druhů plakátů: informační plakáty, reklamní plakáty, pamětní plakáty… Pro mě osobně je plakát něco jako poštovní známka, ale větší, alespoň 60 x 90 centimetrů. Plakáty musí být velké.”

Do Stevových plakátů se mimořádně esteticky propisují jak analogové zkušenosti z počáteční kariéry, kdy se jeho práce neobešla bez nůžek, tužky, kousků lepicí pásky nebo dokonce klihu a pastelek, ale zúročuje i bohaté znalosti digitalu z pozdějšího období. V plakátech zachycuje neskutečné detaily, jako je mřížka na ovocném koláči nebo hořčice cákající na hot dog.

Ve videu v hlavičce článku uvidíte mimo jiné také dotisk vůbec prvního Stevova piknikového plakátu – kultovní ústa zakusující se do zlatého kukuřičného klasu. Ne nadarmo se Stevovi přezdívá Herman Miller’s poster child.

Leave a Reply

Your email address will not be published.