Nezajímá nás jen dobré jídlo, ale i dobrý design. Spojení obojího je pak pro ThinkFood.cz téma přímo ideální. Česko prozatím nepatří k ukázkovým případům fungující spolupráce mezi školami a firmami. Minulý týden ale německá firma Nachtmann představila v Bistru No. 19 svůj recept.

Nachtmann oslovil pražskou UMPRUM a přizval ji ke spolupráci na projektu NextGen. Každoročně takto vzniká na vybrané světové škole nová série nápojového skla. Před rokem zvítězil návrh Romana Kvity z ateliéru produktového designu Michala Froňka a Jana Němečka. Ten vyhrál i Bavorskou státní cenu a jeho kolekce Sphere se po přibližně roce výroby stala nejprodávanější z celého projektu NextGen.

Vše zní ale nějak příliš idylicky, proto nás zajímalo, jak hodnotí spolupráci designér Roman Kvita a jak vše probíhalo:

„Vlastně nás nijak neomezovali, prostě řekli: lisujeme sklo a to dost dobře, zbytek je na vás… Možná trochu zjednodušuji. Dostali jsme vydatnou dávku informací ohledně výroby a chodu firmy i trhu. Absolvovali několik exkurzí, setkali se s majiteli. To vše se pozitivně podepsalo na celé práci. Jelikož to nebyl první ročník jejich spolupráce se studenty, vlastně jsme tušili, co chtějí. Většina výrobců totiž ví, že musí inovovat. Portfolio složené jen z osvědčených designů není všechno. Takže jsem pochopil, jak by měl být výsledný produkt charakterizován: mladý, současný design od mladého designéra a já k tomu snad ještě přidal respekt k našim sklářským kořenům. Musím říct, že to byl velmi příjemný úkol, od začátku se nám skvěle věnovali.“

Model dobře fungující spolupráce není vůbec běžný. Jakým způsobem se může mladý designér k podobné zakázce dostat?

„Myslím, že studenti designu mají příležitosti účastnit se soutěží. Nevím, jestli je jich dost, ale jsou. Někteří výrobci systematicky podporují mladé designéry. Už řadu let to například dělá IKEA nebo Electrolux. Určitě pozoruji trend, kdy firmy chtějí oslovovat i studenty, ne jen zavedené jména. Ale třeba nemají vypracovanou metodiku, jak k tomu přistupovat. Samozřejmě je možné jít za výrobcem sám a oslovit ho svou prací. Když se o něco dost zajímáš, nebo řešíš nějaký problém a vymyslíš inovativní věc nebo produkt, tak by byla škoda ho nerealizovat. Potom automaticky hledáš někoho, kdo bude schopný to vyrábět. No a pak už jen záleží na tom, na koho narazíš.“

Německá sklárna Nachtmann právě vstupuje na český trh a bude tak konkurovat známým českým sklárnám. Jestli jí v tom kolekce Sphere Romana Kvity pomůže, uvidíme asi nejdřív v létě. Jak ale uvedl Michal Froněk, je docela dobře možné, že Romanova kolekce nezůstane dlouho jediná.

Samozřejmě jsme velmi rádi, když se studentům naší školy podaří uspět na mezinárodním poli a jejich práce se vyrábějí v době, kdy ještě studují. To vůbec nebývá obvyklé,“ říká vedoucí ateliéru Michal Froněk. „Naše spolupráce s firmou Nachtmann tím nekončí, naopak nyní se vstupem na český trh předpokládáme, že budeme pracovat na dalších společných projektech.“

Více informací o celé spolupráci a dalších projektech najdete na: www.nachtmannglass.cz

Leave a Reply

Your email address will not be published.