Pozvali jsme talentovaného designéra Dana Gonzaleze ze studia Mütanta do ThinkFood kuchyně. A stálo to za to!

Dan kromě toho, že navrhuje pro známé firmy a je členem studia Mütanta, také výborně vaří. V roce 2012 získal prestižní ocenění Talent roku v Czech Grand Design, loni pak ocenění EDIDA v kategori ‚Mladý designérský talent‘ za sadu litinového nádobí Jumbo. No prostě ideální spojení do našeho seriálu. Dan pro nás v setu Jumbo připravil jerk chicken a jako dezert molekulární pinu colada… K jídlu jsme pili z nápojového skla Strict, jež Dan navrhl pro českou značku BOMMA.

Zeptali jsme se Dana Gonzaleze
Jídlo, design litinových hrnců, nápojové sklo pro Bomma… v tvém podání to všechno do sebe perfektně zapadá. Kdy začala tvoje cesta k vaření a dobrému jídlu?
Řekl bych, že vaření mě fascinovalo už od malička. Míchával jsem různé druhy koření, octy, vodu, atd. A pak čekal, co se s tím vším stane. Skutečně jsem si na vaření sáhl během své rané ‚teenage‘, kdy mě lákalo pečení. V té době také začala éra televizních pořadů o vaření jiných než Receptář, takže podvečerní program byl jasný. Začal jsem rozšiřovat své kulinářské obzory a zkoumat různé techniky.

Mütanta je sdružení grafiků a designérů. Přibliž vaši práci čtenářům ThinkFood…
Kolektiv vznik již během studií na pražské UMPRUM, kde se téměř všichni znají jménem a zároveň máte přehled o tom, kdo co dělá, na čem pracuje a jaký má rukopis. Přirozeným výběrem jsme se postupně dali dohromady. Výhoda práce v multidisciplinárním kolektivu je, že získáváte neustále zpětnou vazbu od lidí, kteří se zabývají něčím jiným a máte šanci se tak vyhnout zahleděnosti do řešené problematiky a trochu osvěžit své myšlení. Baví nás práce na projektech, kde se můžeme kreativně zapojit všichni. To znamená od designu produktu, jeho branding, písmo, corporate identity až po webdesign atd. Neradi podléháme tendencím a stylům, to předurčuje hodnotu vaši práce k rychlému zániku.

Jídlo, které jsi připravil, je původem z Jamajky. Jak se dostal k téhle exotické kuchyni?
Půlka mé rodiny je z Panamy, je to místo kde se místní pokrmy skládají z vlivu koloniální, africké, kreolské, čínské a původní indiánské kuchyně. Jídlo je proto neuvěřitelně pestré a chutné. Byla by to čistá ignorace nevěnovat se této kuchyni více. Kuře Jerk je podle mě jeden z hlavních reprezentantů karibských jídel: vůně, kyselost, sladkost, chytré použití místních chilli papriček a celková svěžest. Doufám, že česká kuchyně postupem času více zmutuje, teď ji vnímám jako šedou a taky doufám, že si jí čeští kuchaři vezmou více do parády.

Na čem aktuálně pracujete v Mütantě?
Momentálně řešíme přesun do nového ateliéru z residenčního prostoru Tonlab, kde nám naše residentura uplynula. Po nás nyní přijdou naši nástupci. Každý z Mütanty teď řeší svoje projekty. Já pracuji na rozšíření litinového nádobí Jumbo pro Starou Huť, Tomáš Varga pracuje na svém projektu městského kola, Jakub Samek se věnuje materiálům pro Prague Fashion Weekend, Richard Rozhoň a Jarda Skácel řeší několik projektů webových stránek a vizuál galerie AMU.

Navrhoval jsi nápojové sklo pro sklárnu Bomma ze Světlé nad Sázavou, stejně jako set litinového nádobí Jumbo pro slévárnu Stará Huť. Co podle tebe musí dobrý food & drink design splňovat?
V obou případech je nejdůležitější funkce. Prozkoumat všechny aspekty používáni produktu, jeho užívání, čištění a skladování je podle mne zásadní. S výrobkem, ve kterém vaříte nebo z něj pijete, trávíte mnoho času, proto by se neměl okoukat. Může se stát, že díky různým časopisům nebo reklamě začnete po něčem toužit, je to trendy a stylové, jenže trendy věci se vám brzo okoukají. I když ta věc třeba dobře funguje, začnete se poohlížet po nové a vyměníte ji. Ve své práci se snažím o to, aby výsledný produkt vydržel několik generací, proto aplikuji ve svém tvarosloví přístup ‚minimalismus s emocí‘. Po stránce technologické je důležité jít na hranice možností, ale zároveň technologie neznásilňovat. Vývoj je pak neefektivní, mnoho zmetků a výsledný produkt je předražený.

Thinkfood navigátor
Kdo je & co dělá

Designér Dan Gonzalez (*1985) loni absolvoval v ateliéru produktového designu na pražské Vysoké škole umělecko-průmyslové u Michala Froňka a Jana Němečka. V roce 2008 spoluzakládal studio Mütanta, v němž působí dodnes. Během předchozích let pracoval pro designérská studia Olgoj Chorchoj, Qubus a Studio Koncern. Podílel se na řadě školních i jiných výstav a prezentací, pracoval pro firmy jako Nike, Lasvit, Bomma, Brokis, Preciosa, Stará Huť, TON, Samsung nebo Indeco.

Kde pracuje
Dan společně s dalšími šesti kolegy tvoří studio Mütanta. Aktuálně pracují v pražských Holešovicích jako rezidenti projektu Tonlab.

Danův recept na jamajské Kuře jerk najdete již tento týden na Thinkfood.cz.

Partnery našeho seriálu jsou Electrolux a BOMMA.
Foto: Kateřina Obrazová

Leave a Reply

Your email address will not be published.